Annonce
Østerbro

Trafikskandale: 100 meter til 100 millioner kroner

Læser mener ikke, at der er grund til at flytte Nordhavn Station. Foto: Thomas Frederiksen

Der er nu tæt ved at ske en trafikskandale i stil med omfartsvejen ved Mariager. En flytning af Nordhavn S-station på 100 meter til 100 mil. kr. er en del af den store infrastrukturplan til 20 milliarder kr., som nu forhandles i Folketinget.

I infrastrukturplanen skriver Transportministeriet:

”Opgaven har især fokuseret på mulighederne for at modernisere stationen og tilpasse den til ny trafikformer. Der har været særlig opmærksomhed på cykelforbindelser og på at skabe et centralt omstigningssted med adgang til transport i tre niveauer. S-tog på en dæmning, busser og anden trafik i terræn samt metro under jorden.”

Virkeligheden:

Bag det udsagn ligger den realforbedring, at passagerer fra S-toget får et par hundrede kortere at gå, når de skal fra Nordhavn S-station over til Nordhavn metrostation og køre med M4. Værdien af det opgøres længere nede.


I en tid, hvor de fleste bevæger sig for lidt, og det har helbredsmæssige konsekvenser, kan man endog argumentere for, at værdien af den kortere gang målt samfundsmæssigt er negativ.

Richard Sandmand


De mange ord dækker over ”løsninger” på problemer, som ikke findes.

Der er elevator på S-stationen til bl.a. cykeltransport.

Der er rigeligt med cykelparkeringspladser.

Skift til og fra busser foregår uden vanskelighed.

Nordhavn S-station (suppleret med relevant brug af Østerport station) er allerede et centralt omstigningssted med adgang til transport i tre niveauer, som dækker områdets og de besøgendes behov.

Det kan jeg sige som beboer i Nordhavn og som bruger af Nordhavn S-station.

Værdien af de ca. 200 m kortere gang mellem de to stationer kan man opgøre på forskellig vis for den enkelte passager.

I en tid, hvor de fleste bevæger sig for lidt, og det har helbredsmæssige konsekvenser, kan man endog argumentere for, at værdien af den kortere gang målt samfundsmæssigt er negativ.

Det er mere væsentligt, at der på det nærmeste ingen passagerer er, som personligt vil opnå en eventuel positiv værdi. Det forklares efterfølgende:

De passagerer, som kommer sydfra til Nordhavn S-station, kan allerede nu hurtigere skifte til M4 på Østerport station og komme direkte frem til Nordhavn M end ved at skifte på den ombyggede Nordhavn S-station.

De passagerer, som kommer nordfra til Nordhavn S-station, og som skal videre med M4 og M3 mod byen, kan også allerede nu hurtigere skifte til metro på Østerport Station.

De få passagerer, som kommer nordfra til Nordhavn S-station og skal frem til endestationen på M4, Orientkaj, er den beskedne gruppe, som har et udbytte af en stationsflytning til 100 mil. kr.!

Det kan ikke være de penge værd. Så vi får ændret den beslutning?

Vi har så 100 mil. kr. til noget samfundsnyttigt. Der er muligheder nok for at bruge dem.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce