Annonce
Miljø

Rabat på strøm i havnen: Økonomisk gevinst for skibe der ikke forurener

Når DFDS-færgen til Oslo går over til landstrøm til efteråret, kan den slippe billigere i afgift. Arkivfoto: Michael Paldan
EU har forlænget ordning, der nedsætter afgift på landstrøm for skibe, der er i havn. Det betyder meget for etableringen af den løsning på Østerbro, lyder det fra By & Havn.

Erhvervsskibe, der benytter landstrøm i Danmark, har gennem de seneste seks år haft glæde af reducerede afgifter på landstrøm og dermed lavere elpriser. En ordning, som stod til at udløbe i år, men som EU nu har forlænget frem til juni 2027.

Det glæder By & Havn, som står for etableringen af landstrøm på Oceankaj og Langeline.

- Forsat lave elpriser er helt afgørende for, at skibene rent faktisk vil omstille sig til landstrøm og stoppe brugen af den ellers billigere fossile brændstof, der forurener markant, når de ligger til kaj i havnen. Derfor er afgiftsfritagelsen utroligt gode nyheder for vores omstilling til en bedre og mere bæredygtig havn, lyder det fra administrerende direktør, Anne Skovbro, By & Havn.

Annonce

Landstrøm forsinkes

Landstrøm bliver i øvrigt forsinket, fra 2023 til 2024 lyder den foreløbige tidspunkt, og det har vakt skarp lokal kritik, da beboere på Langelinie og Østerbro Lokaludvalg fremhæver, at København i forvejen har nølet alt for længe med at indføre den mulighed for skibene i forhold til andre nordeuropæiske byer. De undrer sig over, at tekniske forklaringer nu skal forsinke det yderligere.


Jeg er overbevist om, at By & Havn arbejder så hurtigt som muligt, og jeg forventer, at vi har landstrøm i 2024,

Lars Weiss (S), overborgmester


- Vi er i fuld gang med at kigge ind i planerne for landstrømsudviklingen for Nordhavn og Langelinie. Vi står over for en kompleks anlægsopgave, og derfor har det været naturligt for By & Havn at videreføre opgaven nu. Når vi har et fuldt overblik, vender vi tilbage med en revideret tidsplan for færdiggørelsen af landstrømsanlægget, udtaler kommunikationschef  Kristian Wederkinck Olesen i en skriftlig kommentar til ØsterbroLIV.

Annonce

Oslobåden på strøm

Overborgmester Lars Weiss (S) ærgrer sig også over forsinkelsen.

- Men vi må også erkende, at det seneste halvandet år har været helt ekstraordinært med omfattende coronanedlukninger. Der var sidste år ikke et eneste krydstogtskib i København , og i år har der foreløbigt kun været enkelte skibe forbi, som ikke har sat passagerer i land. Det har skabt stor usikkerhed om fremtiden for krydstogtturismen, og vi forventer, at der går nogle år, før den er tilbage på sit normale niveau. Jeg er overbevist om, at By & Havn arbejder så hurtigt som muligt, og jeg forventer, at vi har landstrøm i 2024, udtaler han i en skriftlig kommentar.

Mens borgerne må vente til mindst 2024 med at få landstrøm til krydstogtsskibe, sker det på Oslobåden i år, har DFDS meldt ud. Det sker efter, at skibene her allerede er i havn på landstrøm i Norge.

Annonce
Corona

Kæmpe testcenter på Østerbro åbner igen: Nu også med vaccination

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Erhverv

Fik vild idé i snapsebrandert: Sebastian og Peter åbner 'fitnesscenter' for din kreative hjerne

Månedens Østerbrobutik

Damernes bodega - og der er også plads til mænd

Messerschmidt afviser Thulesen: Jeg kan godt blive formand

Erhverv

Nu er Kasper Würtz' sejr over Christian Bitz endelig i hus: - Den her afgørelse er næsten vigtigere end selve dommen

Anklager kræver trecifret millionbøde til Dan-Bunkering og vil sende direktør i fængsel

Annonce