Annonce
Trafik

Politikere bakker op om skole og beboere: Ikke mere tung trafik i Ryesgade

Tillidsmand Thomas Vergo (tv), konstitueret skoleleder Xenia Kofoed Bennedsen og skolebestyrelsesformand Sheku Amadu Jalloh fra Sortedamskolen advarer mod, at supermarked skal have vareindlevering i Ryesgade. Foto: Thomas Frederiksen
Både fra konservativ, radikal og SF's side er der opbakning til skole og beboere til, at en kommende Netto ikke skal have vareindlevering i Ryesgade.

- Biltrafikken i Ryesgade skal begrænses. Det er en skolegade. Derfor bør der kun være nødvendig biltrafik, lyder det fra SF's medlem af teknik- og miljøudvalget Klaus Mygind, som selv har en fortid som skoleleder på Sortedamskolen i 1990'erne.

Dengang var der ikke så mange biler som nu i gaden, det tilskriver han blandt andet, at der er kommet flere forretninger. Klaus Mygind anser Ryesgade som en 'bylivsgade', hvor virksomheder, beboere og institutioner kan gøre en gade mere grøn og menneskevenlig.

Men aktuelt er der planer om mere tung kørsel i gaden, da Salling Group planlægger en ny Netto med indgang fra både Blegdamsvej og Ryesgade.

Annonce

Her er ønsket at have vareindlevering fra Ryesgade modsat som i dag, hvor det er fra Blegdamsvej, hvor der er en eksisterende Netto. Klaus Mygind mener, at Salling Group bør beholde Blegdamsvej til vareindlevering.

Voldsomt i forvejen

For Sortedamskolens nuværende konstituerede leder Xenia Kofoed Bennedsen handler det også om at få en mere fredelig gade fremover.

Vi har et større mål om en mere fredelig gade, det er utrygt nok, som det er nu

Xenia Kofoed Bennedsen, konstitueret leder, Sortedamskolen

- Det er voldsomt i forvejen, vi vil gerne undgå yderligere belastning. Vi har et større mål om en mere fredelig gade, det er utrygt nok, som det er nu, svarer hun på spørgsmålet, om ikke børn og forældre kan vænne sig til vareindlevering i et supermarked, når de er vant til tung trafik i forvejen.

- Vi er ikke imod de butikker og caféer, vi har nu, dem har vi et supergodt forhold til, understreger Thomas Vergo, som er tillidsmand på Sortedamskolen og sidder i bestyrelsen.

Annonce

Trygt miljø

Xenia Kofoed Bennedsen peger på, at skolens børn er på fire matrikler på hver sin side af gaden, og Ryesgade passeres mange gange i løbet af en dag, når børn for eksempel skal have idræt eller på fritidshjem. Salling Group har foreslået, at der ikke er trafik til vareindleveringen i perioden klokken 7.30-8.30. Men det er ikke nok, mener hun.

- Det er vigtigt, at de kan færdes i et trygt miljø. Børn kommer her allerede klokken 6.30, og børn i alderen 6-9 år går over gaden, fortæller Xenia Kofoed Bennedsen.

Og formand for skolebestyrelsen på Sortedamskolen Sheku Amadu Jalloh tilføjer:

- I forvejen har vi fået ensretning igennem om morgenen, da vi pressede på for det. Vi håber, at kommunen også vil samarbejde med os om at undgå mere tung trafik fremover.

Annonce

Kaotiske Blegdamsvej

Ikke bare skolen, men også beboere i gaden er, som ØsterbroLIV tidligere har skrevet, ude med protester over at få mere tung trafik i Ryesgade.

Flere boligforeninger har sendt høringssvar. AAB-afdeling 31, der både har hjemme på Blegdamsvej og Ryesgade, foretrækker også Blegdamsvej og peger på, at trafik til og fra Netto i Ryesgade vil gå igennem Irmingersgade, hvor der forbud mod lastbilkørsel.

Salling Group har tidligere over for ØsterbroLIV henvist til konsulentfirmaet ViaTrafik, som anbefaler Ryesgade, da man her mener, at Blegdamsvej er for kaotisk og med for meget trængsel af forskellige typer trafikanter til en god og tryg vareindvelering. I dag benytter den nuværende Netto sig af Blegdamsvej.

Annonce

Politikere beslutter

Uanset hvilken løsning, der vælges, skal der nedlægges parkeringspladser, og derfor skal politikerne i teknik- og miljøudvalget beslutte sig for, hvilken løsning der bliver den endelige.

Udover Klaus Mygind (SF) er både den konservative Jakob Næsager og de radikales Mette Annelie Rasmussen skeptiske over for vareindlevering i Ryesgade.

- I Radikale Venstre har vi fokus på at sikre skolevejene for vores børn, og selvom der fra Nettos side lægges op til at begrænse tidsrummet, hvor der leveres varer, så mener vi ikke at Ryesgade er bygget til at kunne håndtere mere trafik, udtaler hun og nævner, at hun hellere ser Ryesgade som cykelgade med fokus på bløde trafikanter.

- Vi sætter ikke børnenes sikkerhed på spil, lyder det fra Jakob Næsager, der forestiller sig, at der kan sættes begrænsninger på, hvor store biler, som Netto må benytte.

Også Østerbro Lokaludvalg har meddelt, at de mener, at der ikke skal være vareindlevering i Ryesgade.

Annonce
Det sker

Guide til julehygge og mange andre unikke oplevelser: Din weekend på Østerbro

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kaos

Østerbroere må lede i timevis: Hvorfor er der ikke parkeringspladser til alle med en p-licens?

Corona

Testcenter åbner igen i Fælledparken: Nu også med vaccination

Mangel på sygeplejersker

Her er prisen for at stoppe sygeplejerske-flugten

Kirke

Ja, du så rigtigt: Et æsel gik rundt i Koldinggade

Forsvaret har fundet PFAS-giftstoffer på størstedelen af sine  brandøvelsespladser: Få det fulde overblik her

børn & corona

Pyha! Nu kan børn få corona-vaccine hos egen læge

Debat

Handelsforeningsformand: Minus 250 millioner kroner og det er ikke slut endnu

Trafik

Kommunen kom borgerne i møde: Ikke mere tung trafik i skolegade

Forsvaret forurener campingejers fiskesø: - Gå i gang med at rense op nu

Erhverv

Fik vild idé i snapsebrandert: Sebastian og Peter åbner 'fitnesscenter' for din kreative hjerne

Julehjælp

Unge kickstarter Julehjælp: Forvandler Bopa Plads med hygge, sang og lys

sygeplejemangel

Unge til kamp for pressede sygeplejersker: - Det er vores fremtid, der er på spil

Annonce