Annonce
Østerbro

Opdateret: Landstrøm til Oslobåden til næste år

Fra næste år skal der sættes strøm til Oslobåden, når den lægger til kaj, erfarer Østerbro Avis. - Foto: Michael Paldan

Østerbro Avis skrev tirsdag aften på www.staging-kbhlivdk.kinsta.cloud, at det onsdag bliver offentliggjort, at Oslobåden skal tilsluttes strøm, når den lægger til kaj på færgeterminalen på Østerbro fra næste år. Det viste sig at holde stik.

Den fælles satsning er en aftale indgået mellem rederiet DFDS og havneselskabet Copenhagen Malmö Port, der er By & Havns datterselskab. DFDS har med sin færgetrafik faste daglige anløb, og det er altid de samme skibe, der sejler i pendulfart mellem Oslo og København, hvilket gør det fornuftigt at etablere et landstrømsanlæg, oplyser de i en pressemeddelelse fra By & Havn.

Dermed vil et stærkt beboerønske blive imødekommet, da borgere på Østerbro er særdeles trætte af, at færgen sender skadelige partikler ind over byen, når den er i havn. Det falder fint i tråd med, at den ene Oslobåd allerede er bygget til at kunne tage landstrøm, og den anden bliver klar til det næste år, da den norske hovedstad har stillet krav om, at bådene skal kunne modtage strøm.

Annonce

»Vi er glade for, at det nu bliver muligt at tilslutte skibene til et landstrømsanlæg i København til gavn for vores naboer i byen og klimaet. Det ser vi frem til at samarbejde med såvel Copenhagen Malmö Port og Københavns Kommune om, så vi kan fremtidssikre færgefarten mellem de to hovedstæder,« siger Torben Carlsen, direktør i DFDS i en pressemeddelelse.

Arbejdet med at udforme anlægget starter nu, og byggeriet planlægges igangsat i 2020.

Efter flere års debat blev der i foråret sat gang i at forberede landstrømsanlæg på Langelinie og Oceankaj i Nordhavn. Der blev afsat halvanden million kroner til et projektforslag for et anlæg i Nordhavn, en millioner kroner til nordisk samarbejde, og en million kroner til at finde en model for landstøm på Langelinie.

Det blev fra lokal side kritiseret, at det er længst fremme med et anlæg på Oceankaj, da der ikke bor nogen borgere endnu, mens projektet på Langelinie, hvor der bor borgere 60 meter fra krydstogsskibene, har længere udsigter med tekniske argumenter, mens Oslofærgen på Damfærgevej slet ikke var nævnt. Men nu kommer Oslofærgen altså pludselig forrest i køen.

Østerbro Lokaludvalg har på vegne af borgerne kæmpet længe for landstrøm til krydstogtsskibe. Formand for lokaludvalget Allan Marouf glæder sig over, at der nu kommer landstrøm til Oslobåden, men fremhæver samtidig, at det kun er et skridt på vejen.

»Det er en stor sejr for os i Østerbro Lokaludvalget og borgerne, som har rejst sagen. Landstrøm til disse færger vil mindske den del af forureningen, som er til gene for de borgere, som bor ved Midtermolen, Dampfærgevej, Amerika plads, Østbanegade og en del af Strandboulevarden. Det er et skridt i den rigtige retning, men vi mangler stadig landstrøm ved Langelinie, og vi giver ikke op. Nu skal vi bare have krydstogtskibene med,« udtaler han.

Anne Skovbro, administrerende direktør i By & Havn, udtaler i en pressemeddelelse:

»Vi bygger bæredygtig by, og det gælder selvfølgelig også for luftkvaliteten. Nu vil vi se på, hvad der kan gøres ved de øvrige, bynære færgeterminaler.«

Annonce
Oversvømmelser

Enormt underjordisk byggeri skal sikre byen mod oversvømmelse: Danmarks største tunnel kan rumme vand svarende til 15 gange Rundetårn

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Penge

Har ikke åbnet sin PlayStation i otte år: Nu håber Christian fra Østerbro at få 22.000 kroner for den

Nekrolog

Et stort træ er faldet: Svend Aage gjorde København grønnere og fik ting til at gro

efterlysning

Efterlyst kvinde fundet - politiet afblæser efterlysning

Årets Østerbrobutik

Spisested blev Årets Østerbrobutik: Vi er så taknemmelige

Kronik: Hvorfor kan min datter ikke få dansk statsborgerskab på grund af en enkelt fejl?

Corona For abonnenter

Syge pædagoger tvinger institutioner i knæ: Nu tages drastiske midler i brug

Det gode arbejdsliv

Socialborgmester: Virksomheder skal ansætte flere fleksjobbere og handicappede, hvis de vil samarbejde med Københavns Kommune

Østerbro For abonnenter

København Ø: Pakhusvej 10 solgt for 5.900.000 kroner

Debat

Ambitiøst oplæg til 10-års plan for psykiatrien lover godt

Mens smitten raser i daginstitutioner: Hver tredje ansat mangler fortsat sidste vaccinestik

Det gode arbejdsliv

Mette Thiesen delte Thereses jobhåb: Nu vil hun fjerne  handicappolitikken fra kommunerne

Erhverv

Selskabet bag Parken overvejer at sælge nationalarenaen

Kultur

Hvad gør vi nu lille du? Du kan læse guiden her, der er både noget for børn og voksne!

Annonce