Annonce
Miljø

Havneselskab og rederi: Nu kommer der strøm til Oslobåden

Naboerne til Oslobåden har ofte givet udtryk for, at de er generet af forureningen fra færgen. Nu gøres der noget ved det. Arkivfoto: Michael Paldan

Det har tidligere været meldt ud, at det skulle ske i 2020, men så gik meget i stå.

Nu melder Copenhagen Malmö Port (CMP) ud, at arbejdet med at anlægge landstrømsanlæg ved DFDS-terminalen, hvor Oslobåden sejler til og fra, er i fuld gang.

Satsningen er et samarbejde mellem CMP og rederiet DFDS med svenske Actemium som entreprenør og COWI som teknisk rådgiver.

Annonce

Anlægget forventes at være operationelt i sensommeren 2021 og vil gøre det muligt for DFDS’ færger Crown Seaways og Pearl Seaways - de to Oslobåde - at reducere skibenes CO2-udledning markant mens de er i havn. Noget som naboerne ved Amerika Plads og andre steder på Østerbro har efterspurgt i årevis.

I gang i Oslo

Når landstrømsanlægget er etableret bliver det muligt for færgerne at slukke skibets generatorer og reducere udslippene af luftforurenende stoffer samt partikler.


Vi ved fra Oslo, at det har en særdeles positiv påvirkning for miljøet i og omkring havnen og i særdeleshed for de beboere, der bor tæt på vores terminaler,

Torben Carlsen


- Vi har siden 2019 brugt landstrøm på vores skibe i Oslo Havn og ser frem til også at kunne nedbringe mængden af luftforurenende stoffer og partikler når skibene ligger ved DFDS’ terminal i Københavns Havn. Vi ved fra Oslo, at det har en særdeles positiv påvirkning for miljøet i og omkring havnen og i særdeleshed for de beboere, der bor tæt på vores terminaler, siger Torben Carlsen, direktør hos DFDS, i en pressemeddelelse.

Annonce

Pres fra borgerne

Landstrømsanlægget ved DFDS-kajerne er det første landstrømsanlæg i København og på Østerbro. Men det bliver ikke det sidste. Efter mange diskussion og kampe blev der sat gang i at udvikle landstrøm til de store krydstogtsskibe i 2019. By & Havn melder nu, at de skal være bygherre på projektet, hvor der både skal strøm til skibene på Oceankaj og på Langelinie.

For at få nok strøm til skibene skal der trækkes et kabel fra det offentlige elnet ved Svanemøllen Koblingsstation ved Østre Gasværk til Oceankaj i Ydre Nordhavn, hvor selve anlægget placeres. Fra anlægget i Ydre Nordhavn skal der trækkes strøm videre til Langeliniekaj.

Hvilken rute, strømkablerne præcist skal trækkes, er ikke fastlagt endnu, og det er den del af projektet, som By & Havn nu skal gennemføre en nærmere vurdering af, inden anlægget kan sendes i udbud, og den videre plan for hele anlægget fastlægges.

Københavns Kommune var længere end blandt andet norske byer i at sætte gang i landstrøm, og der blev presset på fra lokal side for at komme i gang, især fra naboerne til krydstogtsskibene på Langelinie og Østerbro Lokaludvalg, som stod bag selvstændige undersøgelser.

Annonce
Kirke

Ja, du så rigtigt: Et æsel gik rundt i Koldinggade

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Debat

Handelsforeningsformand: Minus 250 millioner kroner og det er ikke slut endnu

børn & corona

Pyha! Nu kan børn få corona-vaccine hos egen læge

sygeplejemangel

Unge til kamp for pressede sygeplejersker: - Det er vores fremtid, der er på spil

Trafik

Kommunen kom borgerne i møde: Ikke mere tung trafik i skolegade

Messerschmidt afviser Thulesen: Jeg kan godt blive formand

Erhverv

Fik vild idé i snapsebrandert: Sebastian og Peter åbner 'fitnesscenter' for din kreative hjerne

Julehjælp

Unge kickstarter Julehjælp: Forvandler Bopa Plads med hygge, sang og lys

Miljø

Chok i Fælledparken: Kommunen har ryddet Egernskoven

Anklager kræver trecifret millionbøde til Dan-Bunkering og vil sende direktør i fængsel

Månedens Østerbrobutik

Damernes bodega - og der er også plads til mænd

Frivillighed

Kom i biografen med dine idéer: Hvordan bliver det nemmere at være frivillig på Østerbro og i Nordhavn

Lokalhistorisk

Da sporvognene kørte på damp

Annonce