Annonce
Trafik

For få parkeringspladser til for mange biler: Nogle gange har Julie taget løbehjul fra p-pladsen til hjemmet

Julie Svensson ved de godt pakkede p-pladser ved Århus Plads. Foto: Thomas Frederiksen
Der er flere p-licencer, end der er kommunale p-pladser på Østerbro. Læsere af ØsterbroLIV har ved en afstemning bestemt, at det er et emne, som vi skal tage op. Vi har mødt en af bilisterne, som ofte leder efter en plads.

Når Julie Svensson kører hjem efter klokken 15, beregner hun altid en halv time ekstra til at parkere sin bil, mens hun kører rundt sideløbende med andre bilister.

Hun bor i Århusgade, men det er langt fra sikkert, at det er i gaden eller lige her omkring, at hun kan parkere. På Østerbro er der nemlig færre parkeringspladser og end der er folk, der ejer en bil. Derfor kan der være kamp om pladserne.

- Ind i mellem har jeg taget et af børnenes løbehjul, når jeg skulle tilbage, siger hun med et smil.

Hun forstår ikke, hvorfor det skal være så svært for mennesker, der har brug for en bil i hverdagen.

- Jeg kan ikke forstå, at politikerne ikke vil løse et problem og siger 'bilerne ud af byen'. Vi er mange, som har et arbejde, hvor vi er afhængige af at have en bil, siger hun.

Rundt i landet

Julie Svensson arbejder i Novo Nordisk Fonden i Tuborg Havn, ret tæt på Østerbro. Og hun understreger, at hun cykler, hvis hun udelukkende skal dertil. Men hendes job i fonden kræver, at hun skal rundt omkring i landet og ofte med undervisningsmateriale, som fylder godt, og har andre passagerer med i køretøjet.

Mange østerbroere bruger næsten ikke bilen i hverdagen og nærmest kun i weekender og ferier, for eksempel når de skal i sommerhus. Udover at benytte sin bil i arbejdssammenhæng, kører Julie Svensson også til og fra sommerhus.

Politikerne i Københavns Kommune mener, at mange med fordel kunne droppe at have eget køretøj og i stedet gå over til delebil, og gerne på elektricitet.

- Jeg har prøvet en dele-elbil, men der var ikke plads til at have andre passagerer og materiale med, fortæller Julie Svensson omkring sin arbejdskørsel. Hun nævner, at hun i mange år slet ikke havde bil. Hun arbejdede i sin tid som lærer på Randersgades Skole, og dengang tog hun og børnene endda også med toget til sommerhuset, men med jobbet i Nordisk Novo Fonden blev det nødvendigt.

Og som børnene er blevet større, skal der ekstra grej med i sommerhuset, og derfor mener hun, at bilen er nødvendig, også dertil, mener hun.

Annonce

5000 kroner i bøde

Julie Svensson kunne godt tænke sig, at kommunen benyttede asfalten mere optimalt, blandt andet forestiller hun sig mere skråparkering, som allerede er indført i en del af Østerbros gader.

Konsekvenser af at det er svært at finde en parkeringsplads, er blandt andet, at borgerne får bøder for at holde ulovligt.

- Min nabo betaler 5000 kroner i bøder om året, og jeg kender en, som arbejder i Hundested, der har et budget med parkeringsbøder, fortæller hun.

P-pladser og biler på Østerbro

Der er færre kommunale parkeringspladser end der er biler i betalingszonerne på Østerbro. På Indre Østerbro er der licenser til 10350 biler, og der er 9918 p-pladser. På Ydre Østerbro er der 5701 udstedte licenser til 5025 pladser.

Københavns Kommune gør opmærksom på, at en licens ikke er en garanti for at kunne parkere, men en rabatordning i forhold til parkering.

På de yderste dele af Østerbro nord for S-banen er der ikke betalingsparkering, og her er der faktisk færre biler, end der er parkeringspladser. Det betyder dog ikke, at der altid er til at finde en p-plads for borgerne, da mange pendlere parkerer her, da det modsat det øvrige Østerbro er gratis at parkere.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce