Annonce
Østerbro

Forældre stod med livløst barn - kunne ikke komme igennem til vagtcentralen

- Selvom det kun er kort tid, så er det fuldstændig uacceptabelt at lade forældre stå alene med et livløst barn – og hjælpen bliver forsinket, siger fællestillidsmand for ambulanceredderne om situation, hvor de ikke kunne komme igennem til 112. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
- Selvom det kun er kort tid, så er det fuldstændig uacceptabelt at lade forældre stå alene med et livløst barn, siger ambulanceredder

De fleste, der har prøvet at ringe 112 ved, hvor meget panikken allerede kan have bredt sig, når man taster de tre cifre ind på telefonen. Fordi man har brugt for hjælp NU. Men er man så også sikker på at få hurtigt hjælp, man så desperat har brug for, når man ringer 112?

Nej. Tilsyneladende ikke. Alene i juni var der 1.596 opkald til 112, hvor det ikke lykkedes for at opnå kontakt til Region Hovedstadens såkaldte AMK-vagtcentral. I juli der 1.583 mistede opkald til vagtcentralen. De tal er alene her i Region Hovedstaden.

Det fremgår af nye tal fra beredskabets netavis.

Annonce

En af dem, der har mærket konsekvenserne af de forgæves opkald, er Andreas Keil. Han er fællestillidsmand i Hovedstadens Beredskab, og han fortæller, at der er en følelse af afmagt blandt medarbejderne over de mistede opkald.

I en konkret situation har hans kolleger decideret oplevet ikke at kunne stille et opkald videre, selvom et barn var i en livstruende situation.

- Det handlede om et barn med respirationstop, men vi måtte lægge på, fordi der ikke kunne skabes kontakt til regionens vagtcentral trods flere forsøg. Vi ringede til vagtlederen på regionens 112-vagtcentral, så der kunne sendes en ambulance uden om den normale procedure. Men vi kan stadig blive nødt til at lægge på, så vi ikke selv blokerer telefonlinjen. Så vi måtte lægge på vel vidende, at de havde et barn med potentielt hjertestop.

- Selvom det kun er kort tid, så er det fuldstændig uacceptabelt at lade forældre stå alene med et livløst barn – og hjælpen bliver forsinket, siger han til Berlingske

Når man i Region Hovedstaden ringer 112, får man i første omgang fat i Hovedstadens Beredskabs alarmcentral. Her skal en medarbejder vurderer, om opkaldet vedrører politi, brandvæsen og ambulance.

Handler opkaldet om sygdom eller tilskadekomst, bliver opkaldet stillet videre videre til Region Hovedstadens AMK-vagtcentral, hvor der så bliver vurderet, om det er nødvendigt med en ambulance.

Men det er i denne viderestilling, at problemerne opstår. I situationer med spidsbelastning, hvor man ikke kommer igennem til AMK-vagtcentralen inden for 22 sekunder, vil alarmcentralen blive ved med at prøve at få fat i vagtcentralen, så en ambulance kan blive sendt ud.

Kommer alarmcentralen stadig ikke igennem, ringer de i sidste ende direkte til den vagthavende på AMK-vagtcentralen, som kan sende en ambulance ud. Men allerede her kan dyrebar tid altså været gået tabt i en potentiel livstruende situation.

Tallene fra Beredskabsinfo viser, at henholdsvis 8,4 og 8,3 pct. af alle opkald i juni og juli ikke blev besvaret inden for de 22 sekunder.

Berlingske har spurgt vagtcentral chef Preben Hansen, om ventetiden kan have konsekvenser for borgerne. Det afviser han.

- Nej, vi sender den respons, som vi ville sende under alle omstændigheder. Vi sender den bare ikke efter kontakt med en sundhedsfaglig medarbejder, men efter en elektronisk blanket, som bliver læst og tolket på af vores vagtleder, siger han til Berlingske og fortæller, at de mistede opkald er et resultat af en stor stigning i 112-opkald oven på genåbningen af samfundet.

Her på KøbenhavnLIV har vi også beskrevet udfordringerne med 112. I mandags stod Camilla Krog Østrup frem og fortalte, at hun i sidste uge var øjenvidne til, at en 63-årig mand faldt og slog hovedet direkte i asfalten på Peter Bangs Vej. Hun ringede straks 112, og måtte flere gange rykke dem for at sende en ambulance

Og først efter en time ankom ambulancen. Undervejs havde den 63-årige mand blandt andet fået hjertestop, og Camilla Krog Østrup ved endnu ikke, om manden overlevede.

- Jeg aldrig har oplevet noget så forfærdeligt, sagde Camilla Krog Østrup om oplevelsen.

Her kan du læse mere om hendes gribende opråb.

Annonce
Spørg os

Kommunen: - Der bliver færre skraldespande, men bedre plads til skraldet

Annonce
Annonce
Annonce
Samfund

Kendt advokat afsløret: Fonde skal betale millionbeløb tilbage til kommunen

Sundhed

Christina er dagligt i kontakt med de lokale børn: - Jeg nyder hver dag at have klinik beliggende på Østerbro

Mad og drikke

Østerbro-firma udvider i kampen mod madspild

Spørg os

Hvor er lyset i lygtepælene ved legepladsen henne?

DEBAT

Lad os kæmpe for 50.000 mennesker i Parken

BYLIV

20.000 løbere skal gennem byen: Sådan påvirker det trafikken

Børneliv

Børnehave fejrer 150 år med præster og Mumitrolden

Østerbro

Fredagens coronatal: 324 nye smittede

Kultur

Alle er velkomne: Gadefest med kendt stand up-komiker

Miljø

Efter to coronaaflysninger: Skraldeuge for børn er tilbage

Ældre

Her kan ældre være aktive: Der er både billard, yoga og gode historier

Det store parkeringslotteri

Politiker rystet over Østerbrogade: Skriver til forvaltningen med det samme

Undervisning

Kunne ikke sætte borgmesterkandidat skakmat

Forsiden netop nu
Annonce