Annonce
S-tog står stille

Få forklaringen her: Derfor holder en lang række S-tog stille i weekenden

Togenen holder stille imens det uddaterede signalsystem erstattes med et nyt, digitalt. Foto: Banedanmark
Hele S-banenettet i det indre København over en enkelt weekend vil gå fra at køre på gamle, analoge signaler fra 1970’erne til ny, digital signalteknologi.

- Vi holder stille på grund af en signalfejl ved Hovedbanen. Det er en melding de fleste har hørt i S-togets højtalere. Men fra på mandag skulle risikoen for at få den kedelige melind være betydeligt minimeret.

Hele S-banenettet i det indre København vil nemlig over én enkelt weekend gå fra at køre på gamle, analoge signaler fra 1970’erne til ny, digital signalteknologi. Det nye, digitale signalsystem bliver taget i brug mellem Nordhavn i nord og henholdsvis Carlsberg og Sydhavn i syd.

Banedanmark er i gang med en gennemgående udskiftning af hele det gamle signalsystem på S-banen, og nu er turen kommet til hjertekulen i hovedstadens S-togtrafik. Mere end halvdelen af S-banen vil dermed køre med ny, digital teknologi.

Annonce

Kompleks operation

Strækningen, som vi ruller det nye system ud på, er ikke så lang, men den har stor trafikal betydning for de mange passagerer

Thilde Restofte Pedersen, direktør for Signalprogrammet Banedanmark

Mens arbejdet står på, er det nødvendigt at slukke for de gamle signaler, så Banedanmark kan tage det nye signalsystem i brug. Det er derfor dele af S-togtrafikken vil være påvirket i weekenden.

- For at vi kan overgå til det nye system, er vi nødt til at slukke for de gamle signaler først. Strækningen, som vi ruller det nye system ud på, er ikke så lang, men den har stor trafikal betydning for de mange passagerer på S-banen, siger Thilde Restofte Pedersen, direktør for Signalprogrammet, og tilføjer:

- Derfor undgår vi desværre ikke at påvirke togtrafikken. Men vi har sammen med vores leverandør planlagt vores arbejde, så passagererne kommer til at mærke så lidt til det som muligt, da vi udfører størstedelen af vores arbejde i weekenden i stedet for i hverdagene.

Annonce

Næstsidste opgradering

Udrulningen mellem Nordhavn i nord og Carlsberg og Sydhavn i syd er den næstsidste i rækken, inden hele S-banen kan køre med det nye signalsystem.

I slutningen af 2022 forventer Banedanmark at tage det nye system i brug mellem Sydhavn og Køge samt mellem Carlsberg og hhv. Høje Taastrup og Frederikssund. Herefter vil hele S-banen køre med det nye, digitale signalsystem. Teknologien har været i drift på dele af S-banen siden 2016, så det er en kendt teknologi, CBTC, som S-togene fremover kommer til at køre på.

De gamle, analoge signaler er udtjente og årsag til forsinkelser.

Derfor er det en omfattende opgradering, som vil være til gavn for passagererne. Ikke bare i det centrale København, men på hele S-banen

Janus Steen Møller, direktør for signalsystemer Banedanmark

- Med det nye signalsystem giver vi S-banen et massivt teknologisk løft, som vil føre den ind i den digitale tidsalder. Det betyder blandt andet, at togdriften nu i højere grad vil være automatiseret. Det lyder måske som en let sag at udskifte de gamle signaler, men det er ikke bare lige. Det er en meget kompleks operation, siger Janus Steen Møller, direktør for Signalsystemer i Banedanmark, og fortsætter:

- Skinner, tog og den centrale trafikstyring bliver sammenkoblet i ét digitalt system. På sigt vil det blandt andet give flere tog til tiden. Derfor er det en omfattende opgradering, som vil være til gavn for passagererne. Ikke bare i det centrale København, men på hele S-banen.

FAKTA: Sådan vil S-togtrafikken blive påvirket

 Lørdag den 15. januar kl. 01.30 - søndag den 16. januar kl. 18.00:

Ingen tog mellem Åmarken og Valby til Svanemøllen.

Søndag den 16. januar kl. 02.00-07.00:

Ingen tog mellem Åmarken og Valby til Klampenborg, Hillerød og Farum samt på Ringbanen mellem Hellerup og Ny Ellebjerg.

DSB vil indsætte togbusser i de perioder, hvor togtrafikken vil være påvirket.

Passagerer opfordres til at tjekke Rejseplanen inden afgang.

Annonce
Søerne

Derfor bygger de en bro i Sortedams Sø

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Oversvømmelser

Enormt underjordisk byggeri skal sikre byen mod oversvømmelse: Danmarks største tunnel kan rumme vand svarende til 15 gange Rundetårn

Nekrolog

Et stort træ er faldet: Svend Aage gjorde København grønnere og fik ting til at gro

efterlysning

Efterlyst kvinde fundet - politiet afblæser efterlysning

Penge

Har ikke åbnet sin PlayStation i otte år: Nu håber Christian fra Østerbro at få 22.000 kroner for den

Kronik: Hvorfor kan min datter ikke få dansk statsborgerskab på grund af en enkelt fejl?

Årets Østerbrobutik

Spisested blev Årets Østerbrobutik: Vi er så taknemmelige

Corona For abonnenter

Syge pædagoger tvinger institutioner i knæ: Nu tages drastiske midler i brug

Østerbro For abonnenter

København Ø: Pakhusvej 10 solgt for 5.900.000 kroner

Debat

Ambitiøst oplæg til 10-års plan for psykiatrien lover godt

Mens smitten raser i daginstitutioner: Hver tredje ansat mangler fortsat sidste vaccinestik

Det gode arbejdsliv

Socialborgmester: Virksomheder skal ansætte flere fleksjobbere og handicappede, hvis de vil samarbejde med Københavns Kommune

Det gode arbejdsliv

Mette Thiesen delte Thereses jobhåb: Nu vil hun fjerne  handicappolitikken fra kommunerne

Erhverv

Selskabet bag Parken overvejer at sælge nationalarenaen

Annonce