Annonce
Erhverv

Butikker efter tre måneder bag vejarbejde: Mistet mere end halvdelen af normal omsætning

Gennem mere end tre måneder har der været vejarbejde på Østerbro, og det har haft konsekvenser for butikkerne. Foto: Thomas Frederiksen
Butikker på den vestlige side af Østerbrogade melder om en nedgang i omsætningen på mellem 40 og 90 procent. Nu holder arbejdet EM-pause en måneds tid.

Straks da butikkerne efter vinterens corona-nedlukning kunne holde åbent igen 1. marts, rykkede massivt vejarbejde ind på vestsiden af Østerbrogade mellem Trianglen og Jagtvej.

Og det kan mærkes på salget de forløbne tre måneder, lyder det fra de butikker, som ØsterbroLIV har besøgt. Det var ventet, at der ville komme en nedgang, men den er endnu værre end frygtet.

- Jeg troede ikke, at det ville have så store konsekvenser. Jeg har mistet mellem 75 og 90 procent af min omsætning i gadesalg, siger Gitte Rambow, som driver interiør- og designbutikken Rambow.

Annonce

Hun glæder sig over, at hun kan sælge fra sine lokaler på Skudehavnsvej.

Dårlig timing

Hos herretøjsforretningen Wils er der også glæde over, at indehaverne har flere butikslokaler.


Der har været skræmmende få mennesker, på en tirsdag var der kun tre

Henrik Langvad


- Vi har mistet over 40 procent af vores omsætning. Det er besynderligt, at man vælger at booste bygge- og anlægsbranchen, mens det går ud over detailbranchen, som i forvejen har det vanskeligt, mener Peter Rishøj Wils,  som driver Wils sammen med sin far.

- Det er supergodt, når Østerbrogade er færdig, og der er kommet støjdæmpende asfalt, men timingen i dette arbejde har ikke været god, mener han.

Peter Rishøj Wils glæder sig dog over, at deres anden tøjforretning Å er gået godt. Den ligger på den østlige side af Østerbrogade lige over for Wils, hvor vejarbejdet flytter over senere på sommeren. Han håber, at det kommer til at gå bedre med det kommende vejarbejde, og gør det ikke det, kan resultatet blive, at en af butikkerne lukkes midlertidigt ned.

Annonce

Hjælp til overlevelse

Hos Butler Vin er der stor pessimisme. Indehaveren Henrik Langvad fortæller, at omsætningen er nede på en tredjedel af normalt.

- Der har været skræmmende få mennesker, på en tirsdag var der kun tre, som var inde at købe noget, fortæller han.

Butler Vin har 101 år på bagen, men Henrik Langvad er ikke sikker på, hvor lang tid den kan overleve. Han er glad for, at han har en god dialog med ejendommen, som butikken ligger i, hvor han også er vicevært.

- Jeg har sagt, at hvis butikken, som har ligget her i mere end 100 år, skal overleve, må de hjælpe. Det er ikke alle, som kan gøre det, siger han.

En fjerde butik på strækningen, Pitcrew, som sælger udstyr til biler, fortæller, at de har haft en nedgang på 60 procent.

Annonce

Væk under EM

Mens der er EM i fodbold, rykker vejarbejdet væk fra Østerbrogade og hen på den mindre Viborggade. Dermed får butikkerne tiltrængt luft. Senere på sommeren rykker vejarbejdet fra den vestlige til den østlige del af Østerbrogade mellem Trianglen og Jagtvej.

Dialogen mellem kommunen og forretningerne kom sent i gang, men formand for Østerbro Handelsforening, Peter Koldby, oplevede det som positivt, og at der var lydhørhed, da det så skete, efter gaden var spærret af. Alligevel har det været en særdeles svær tid for de berørte butikker på den afspærrede side selv med denne dialog.

Han håber dog, at meget kan gøres anderledes og bedre i næste fase, hvor dialogen er der på forhånd, så der bliver bedre adgangsforhold på Østerbrogade, og arbejdet gerne kan gøres hurtigere.

- Vi håber, at man kan lære af det. Og nogle af de ting, vi har påpeget, har kommunen taget til sig, fortæller han og nævner mere gennemsigtigt hegn og kortere delstrækninger for arbejdet, som han håber på nu er en del af kommunens planer. Handelsforeningen og kommunen mødes i denne uge.

Annonce

Mere gennemsigtighed

Og i en skriftlig kommentar fra Københavns Kommune til ØsterbroLIV nævnes disse initiativer:

- Forvaltningen har de seneste uger forsøgt sig med et stålhegn med tynde stænger, som fremstår lettere og med en langt større gennemsigtighed. Det er vores oplevelse at det er en løsning som ikke på samme måde skjuler butikkerne bag afspærringen, og enkelte butiksejere har da også udtrykt glæde over denne ændring, skriver de og fortsætter:

- Forvaltningens byggeledere og projektleder har et stort fokus på at NCC (firmaet på projektet,red)  koncentrerer deres arbejder på relativt kortere delstrækninger fremadrettet, således at generne foran de enkelte butikker og ejendomme overstås hurtigst muligt, og der så er ro og plads når anlægsarbejdet er overstået.

Flere af de butiksejere, som ØsterbroLIV har mødt, nævner deres frustration over, at der er langt mellem overgangene på Østerbrogade.

Det er både til skade for tilgængeligheden for forretningerne, men de oplever også, at det skaber farlige situationer, når folk af egen drift krydser afspærringerne på Østerbrogade, og fodgængere og cyklister deles om de samme arealer.

Gitte Rambow da vejarbejdet begyndte i marts. Foto: Thomas Frederiksen

Vejarbejde på Østerbrogade

Pengene i form af 40,5 millioner til vejarbejdet på Østerbrogade blev sat af i 2018 og skulle have været gennemført i 2019, men blev udsat på grund af anlægsstoppet, der lægger begrænsninger på, hvor mange penge kommunerne må bruge.

I fjor blev anlægsloftet - som led i at skabe mere aktivitet i samfundet - fjernet midlertidigt, og vejarbejdet på Østerbro blev derfor planlagt til at gå i gang i marts 2021.

Arbejdet skal munde ud i, at Østerbrogade mellem Lille Triangel og Jagtvej bedre skal kunne håndtere store regnskyl, støjen reduceres gennem ny asfalt, og der bliver bedre tilgængelighed for handicappede, blandt andet ledelinjer for blinde og svagtseende.

Tidsplanen er, at strækningen mellem Trianglen og Jagtvej udføres frem til efteråret. Det meste af den vestlige del af denne strækning er næsten gennemført, og fra juli er det på den østlige side. Under EM i fodbold holder vejarbejdet på Østerbrogade pause, mens der vil være vejarbejde i Viborggade.

Fra efteråret 2021 til forsommeren 2022 flytter vejarbejdet til strækningen mellem Lille Triangel og Trianglen.

Annonce
Annonce
Debat

Skarven forplumrer Sortedammen

Klumme

Når liv og død er større end fodbold

Forsiden netop nu
Annonce